8 mitów franczyzy

Mit 1: Osiągnę sukces wybierając właściwy biznes.

Co w tym przypadku oznacza słowo właściwy? Dla wielu z nas to taki, w którym mamy już doświadczenie i przychodzi nam z łatwością. Nie należy się jednak ograniczać. Trzeba podsumować swoje doświadczenia z dotychczasowej pracy zawodowej. Jeżeli mamy zmysł stratega, dryg do marketingu i głowę do finansów w jednej dziedzinie, na pewno poradzimy sobie też w innej.

Mit 2: Osiągnę sukces tylko robiąc coś co kocham.

Niestety nie jest to prawda. Największym odsetkiem niepowodzeń charakteryzują się firmy oparte tylko i wyłącznie na pasji właściciela. Ograniczając się do własnych zamiłowań pozbawiamy się szansy na inwestycje w inne ciekawe branże. 

Mit 3: Jeśli zobaczę dobry pomysł od razu będę wiedział, ze to ten właściwy.

W biznesie jak w miłości, pochopne decyzje i emocje nie są wskazane. O wartości danego przedsięwzięcia można przekonać się z czasem po dokładnym zapoznaniu się z jego wszystkimi aspektami.

Mit 4: Nie mogę działać w branży, o której nic nie wiem.

Właśnie, że tak. Naturalna jest chęć pozostania w dobrze znanym otoczeniu po którym umiemy bezpiecznie się poruszać. Podstawowym celem właściciela franczyzy jest prowadzenie i rozwijanie interesu. Posiadane umiejętności można łatwo zastosować w innych gałęziach gospodarczych. W razie konieczności zawsze można zatrudnić specjalistów.

Mit 5: Franczyzodawca dyktuje warunki, nie ma miejsca na własną inwencję.

Tak uważa wiele osób. Jednak po bliższym przyjrzeniu się można zauważyć, że osoba od której kupujemy licencję podpowiada nam jak mają wyglądać ramy biznesu. Daje nam gotowe podwaliny działalności, które się sprawdzają. Poza tym obszarem decyduje franczyzobiorca. 

Mit 6: Franczyza zdusi kreatywność w zarodku

Wręcz przeciwnie. Oznakowania, szyldy, uniformy, protokoły i procedury będą co prawda ustalone z góry ale posiadacze franczyz zachęcają kooperantów do zgłaszania innowacyjnych pomysłów i postulowania zmian. Na pomysł sprzedawania śniadań w McDonaldzie wpadł właśnie franczyzobiorca.

Mit 7: Nie stać mnie na franczyzę

W rzeczywistości biznes taki można założyć za mniej niż 100 000$ (291 000 PLN), na początek w wielu przypadkach wystarczy nawet 12 000$ (34 920 PLN). Trzeba uiścić jednorazową opłatę startową i co miesiąc przelewać na konto systemu franczyzowego ustalony procent lub opłatę stalą. Nie ponosi się za to wydatków na szkolenia, kampanie marketingowe i analizy rynkowe.

Mit 8: Żeby zając się franczyzą trzeba rzucić pracę

Niektóre pomysły franczyzowe nie wymagają aż takiego poświęcenia. Zaprojektowane są specjalnie na potrzeby osób pracujących na pełen lub pół etatu.

Czy takim razie franczyza może się nie udać? Może, ale jest najczęściej jest to wina przedsiębiorców, którzy zamiast skupić się na rozwoju firmy próbują zmieniać ramy systemu, które świetnie działają. 90% inwestorów, którzy zdecydują się na wykupienie licencji przetrwa na rynku i osiągnie sukces.

PrzejdzNaSwoje.pl

Adres internetowy:

entrepreneur.com

Czytaj też:

Vademecum franczyzobiorcy

Mitologia biznesu

Anatomia przedsiębiorcy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top